Kako kortizol – hormon stresa utiče na naš organizam

Možda je neko od vas čuo za Cirkadijalni Ritam-Biološki ritam u organizmu čoveka. U prirodi je sve već organizovano, tako se i u našem telu odredjeni hormoni luče zavisno koje je doba dana. Poznavanje toga nam može pomoći kako da organizujemo dan i kada kakav trening da radimo (što je za nas najbitnije). Najvažniji hormoni Cirkadijalnog ritma su Kortizol, Melatonin i Hormon rasta.

Danas ćemo pričati o Kortizolu-Hormonu stresa.

Njegovo lučenje se odvija u nadbubrežnoj žlezdi. NB se dobijaju od majke, okolnosti u kojima je žena tokom trudnoće utiču na snagu NB. Ako je trudnoća stresna, onda se radja beba sa slabom NB, nasuprot tome, ako je trudnoća ispunjena ljubavlju beba se radja sa jakom NB.

Stres podstiče pojačano lučenje Kortizola, takodje upražnjavanje fizičke aktivnosti, glad ili neki upalni proces. Prirodno lučenje započinje ujutru sa svitanjem, najveća koncentracija je oko 12h, nakon toga kreće da opada, i završava se negde oko 17h.

Današnji stil života nam donosi veliki stres, tako da sve više ljudi ima konstantno visok nivo Kortizola, što nikako nije dobro.

Takvi ljudi stalno nekud žure, uzimaju previše obaveza, imaju mnogo ideja koje ne stižu realizovati, koncentracija im opada, i nemaju vremena za sebe.

Kako izgledaju ljudi kojima je kortizol u visokim nivoima?

Karakterističan im je i fizički izgled, veliki nadut stomak, povećane i mutne oći, povijena ramena prema napred, takodje visok procenat viscelarnih masti. Ako vam fizički izgled nije dovoljan, evo i par pitanja kojima možete testirati sebe da li imate povišen kortizol ili idete ka tome:

  • Da li svoj posao donosite kući? Da li ste nervozni u vožnji?
  • Da li ste nestrpljivi sa sagovornikom?
  • Da li brzo vozite?
  • Da li stiskate vaše zube?

To samo neka pitanja, kompletan test možete odraditi u našem klubu.

Ako je većina odgovora pozitivna onda se trebate pripaziti.

Mi vam predlažemo da ovo vreme vanrednog stanja iskoristite i pomognete sebi u otklanjanju stresa. Izbegavajte fizičku aktivnost u kasnim popodnevnim satima, (ako je to jedino vreme za trening, onda neka bude lagana aerobna aktivnost, vežbe disanja, vežbe istezanja), nemojte jesti odmah nakon treninga, ostanite smireni, radite vežbe disanja…

U sledećem tekstu pričamo o melatoninu i hormonu rasta i njihovim uticajima na naš organizam. LifeSport želi da pomogne kako bi ovu situaciju iskoristili da odredjene stvari promenimo kod sebe.

Tekst napisao Miljan Janicijević, personalni trener u Lifesport trening centru.

Postavite pitanje ili komentar